Moje dete je tinejdžer. Kako da umirim svoju napetost?

 

Kada krenemo u akciju planiranog i stvaralačkog vaspitanja, otkrivamo nove izvore stresa, potencijalne uspone i padove, svoje jake i slabije strane i neizostavno počinjemo da tražimo načine kako da umirimo svoju napetost. Snaga nam dođe, a onda namah nestane, pred namrštenim ili nezainteresovanim pogledom tinejdžera ili besnim ispadom mlađeg deteta. Šta kada nam kažu: „Znaš mama, malo si dosadna.” To se dešava i najbolje vaspitanoj deci. Ni mi same nismo uvek raspoložene da se bavimo bubicama svoje dece. Nekada smo umorne ili neraspoložene. Pa ipak, i tada treba da ostanemo na liniji glavnog cilja.

 

Kako to da postignem? Kako da umirim svoju napetost?

 

Umirite svoju napetost afirmacijama

 

Verujem da ste već čitale o tome koliko afirmacije mogu da doprinesu da se bolje osećamo. Kada smo u minusu sa energijom, afirmacije na prvi pogled izgledaju kao da dodajete so na ranu. Međutim, probajte da uradite sledeću vežbu:

 

Navedite jednu svoju vrlinu i jednu osobinu na kojoj smatrate da treba još da poradite.

 

Ovo pitanje sebi možete i češće da postavljate. Na taj način ćete postajati

svesnije svojih impulsa, ograničenja i onoga na čemu treba da poradite, ali i svojih pozitivnih osobina.

 

Odaberite jednu svoju vrlinu i nju pretočite u afirmaciju.

 

Pretpostavimo da ste došle do zaključka da ste veoma strpljiva osoba. Evo divne afirmacije: „U svakoj situaciji, ostajem smirena.” Šta to znači? To znači da ste dobra mama. Smirenost vam omogućava da adekvatno reagujete na izazove koje deca postavljaju pred vas.

 

Možda ste shvatili da ste pozitivna i kreativna osoba. Još jedna lepa afirmacija: „U kakvoj god situaciji da se nađem, pronalazim kreativno i pozitivno rešenje.” Šta ovo znači? Ponovo, to znači da ste dobra majka. Kreativnost vam omogućava da izađete iz standardnih okvira i ponudite detetu nekonvencionalno rešenje, koje će vam oboma odgovarati.

 

Dakle, svaku svoju vrlinu pretvorite u afirmaciju – rečenicu izgovorenu u sadašnjem vremenu u pozitivnom kontekstu. Ovako vam afirmacija neće delovati strana i nećete se osećati izveštačeno dok je izgovarate. Naprotiv! Ona će jačati vaš duh i podizati vam motivaciju kada klonete. Osim toga, obraćanjem pažnje na svoje vrline, pretvarajući ih u afirmacije, bićete smirenije, jer ćete postajati sve više svesne da jeste dobar roditelj, bez obzira na trenutne „padove u sistemu”.

 

Tehnika oslobađanja od negativnih emocija

 

Ponekad se osetimo preplavljene negativnošću. Ćerka ponovo nije sredila sobu, sin je odbio da prošeta psa, zatekli ste haos u kuhinji po povratku sa posla. Dok vaša deca opušteno gledaju TV, peškiri su iznova na podu kupatila, vaši se sinovi svađaju po peti put danas, mlađa deca rasturaju po celom stanu igračke koje ste upravo poređale u kutije i na police, ćerka kasni iz izlaska… Spisak može biti podugačak.

 

U ovim trenucima, probajte kratku vežbu koja vam može pomoći da se, trenutno, oslobodite stresa.

 

Duboko udahnite. Dozvolite sebi da osetite u potpunosti svu napetost i negativne emocije. Pokušajte da ih locirate. Da li se nalaze u jednom delu vašeg tela (stomaku, predelu oko srca, plućima)? Ili vas, možda, potpuno preplavljuju?

 

Sada, lagano izdišite na usta. Dok to činite, zamišljajte da punite veliki balon svom tom napetošću i negativnošću. Kada osetite da ste se oslobodili većeg dela neprijatnih emocija, „pustite” balon da odleti  visoko i daleko.

 

Ponovite vežbu onoliko puta koliko vam je potrebno da biste se umirili. Ovako oslobođene neprijatnih osećanja, možete da porazgovarate sa detetom o onome što vas je u njegovom/njenom ponašanju uznemirilo ili naljutilo. Sada je manja šansa da će doći do rasprave ili zatvaranja linije komunikacije.

 

Šta ako osetimo grižu savesti?

 

Da li nekada mislite da ne činite dovoljno u vezi sa vaspitavanjem vašeg deteta? Da li vam izgleda da nešto važno propuštate da uradite? Možda ste često ljute na svoje dete? Ili idete „linijom manjeg otpora” i dajete detetu više nego što smatrate da treba?

 

Sve su ovo oblici griže savesti. Kako biste se uspešno suočile sa ovim osećanjem, odgovorite sebi na ova dva pitanja:

 

  1. Šta sam učinila, u vezi sa detetom, a smatram (po sopstvenoj proceni) da nije trebalo?
  2. Šta sam propustila da učinim, u vezi sa detetom, a smatram (po sopstvenoj proceni) da je trebalo?

 

Griža savesti dolazi iz dva izvora – iz onoga što smo učinili i onoga što smo propustili da učinimo.

 

Savest može da nas muči u odnosu na dete zbog nekog krupnog postupka ili propusta, ali i zbog svakodnevnih sitnica. Kada se osećaj krivice umeša između nas i deteta, on ozbiljno preti da ugrozi iskrenu i prijateljsku komunikaciju.

 

Zbog toga, čišćenjem griže savesti, kroz suočavanje sa njom i izgovaranjem svakog detalja zbog koga se, po sopstvenoj proceni, osećamo krivom, otvara se novi prostor za komunikaciju sa našom decom.

 

Ako vam ove tehnike pomognu u pet od deset slučajeva, osećaćete se mnogo bolje. Niko nije savršen i ne uspeva sve i uvek. Za našu decu je najvažnije da smo mi, kao majke i ličnosti, zadovoljne sobom. Zadovoljne mame odgajaju zadovoljnu decu.

 

 

Autorka teksta je Tamara Vujnović, life coach i mama troje dece.

 

Ukoliko si nesigurna u odnos sa svojim tinejdžerom i o tome kako da mu/joj uvek budeš sigurna luka, čitaj ovde.

 

Želiš da podržiš objavljivanje ovakvih i sličnih korisnih tekstova? Postani članica ili član našeg Kluba mama.

Go Ahead, Leave A Comment

Name *: Mail *: won´t be published Website
Comment*: