Predstavljamo vam četiri učesnice Bazara mama preduzetnica. One inspirišu i daju divan primer kako žene istovremeno mogu biti i zadovoljne mame i uspešne preduzetnice. Recept – ono što radite, radite s ljubavlju.
Razgovarale smo sa mamama koje su pokrenule brendove: Tutu, Gugadžina, DajDaj pelene i Šarenbube nakit.
Pitale smo ih šta ih pokreće, ko ih motiviše i kako se bore sa svakodnevnim obavezama.
Uživajte u ovim ohrabrujućim pogledima na svet, majčinstvo i preduzetništvo!
Pročitajte druge dve serije intervjua na Mame preduzetnice II i Mame preduzetnice III, kao i Mame preduzetnice IX.
1. Baletsko udruženje mladih Škola Baleta Tutu je škola klasičnog i modernog baleta za decu uzrasta od 3 do 11 godina i škola džez baleta za odrasle.
Školu je pokrenula Mirjana Grbić-Aničić.
– Otkud Vi u preduzetništvu?
Oduvek sam maštala da imam svoju Školu baleta. Sada, kada bolje razmislim, desio se čitav splet različitih okolnosti da bi se to zaista i ostvarilo i nakon 6 godina postojanja TUTU-a, slobodno mogu reći da sam prava srećnica što u današnje vreme radim posao koji zaista volim i u kojem sam uspešna.
-Gde pronalazite inspiraciju i motivaciju?
Inspiraciju oduvek pronalazim u deci i ljudima sa kojima radim i sa kojima sam svakodnevno u kontaktu. Ako su oni zadovoljni, onda sam motivisana da svoj posao radim još bolje. Ne volim kod sebe to sto me kritika često demorališe; volela bih da je obratno.
-Kako usklađujete svoj privatan život sa karijerom preduzetnice?
Imam divnog i posvećenog supruga, kao i dve nasmejane bake bez kojih ništa ne bi bilo kao što jeste.
-Kako, ukratko, izgleda jedan Vaš radni dan?
Budući da je moje radno vreme neuobičajeno i da mi radni dan počinje popodne, a završava se uveče, prepodne je uglavnom posvećeno mojoj Emi, njenim aktivnostima i potrebama. Usput uvek uspe nešto da se skuva, očisti, opegla, sredi… Vikendi su dani koje ljubomorno čuvam za potpuno uživanje sa porodicom i prijateljima.
-Kakvi su Vaši planovi za budućnost?
Jedan od planova koji je do skoro bio na čekanju, a ove jeseni se obistinio, je selidba i proširenje Škole u nov, adekvatniji i lepši prostor. Kad je reč o privatnom životu, tu nisam vešta sa planiranjem.
-Kako biste posavetovali mame koje žele da postanu preduzetnice?
Lepo je, ali i teško. Nema fiksne plate svakog prvog u mesecu, fiksnog radnog vremena, ni odmora za vreme praznika. Svaki posao ima svoje prednosti i mane, ali važno je samo odabrati ono sa čime ćete umeti da se nosite.
2. Brend GUGADžINA nastao je iz želje i potrebe da se na domaćem tržištu pojavi novi dizajn za decu, nešto što će probuditi maštu i vratiti i nas, mame i tate, u detinjstvo. Garderoba GUGADžINA je proizvod dečjih crteža, priča sa decom, njihovih ideja i potreba.
Marija Marjanović nam je ovako predstavila sebe i brend iza kojeg stoji:
– Otkud Vi u preduzetništvu?
Odluka o sopstvenom biznisu se nametnula sama od sebe u trenutku kada sam postala nezaposlena majka troje dece.Sa kumom i sestrom sam došla na ideju da osnujemo brend u kojem će svaka od nas naći svoje mesto, a zadržati pravo na najvažniju ulogu – biti majka.
-Gde pronalazite inspiraciju i motivaciju?
Moja inspiracija i motivacija su moja deca. Njihove ideje, priče, crteži kroz njihovo odrastanje neiscrpan su izvor inspiracije.
-Kako usklađujete svoj privatan život sa karijerom preduzetnice?
Privatan život sa karijerom nije teško uskladiti ako vam je posao vezan za decu i ako ne očekujete da zaradite milione, vec samo da imate pristojnu platu.
-Kako, ukratko, izgleda jedan Vaš radni dan?
Dan u Gugadžini je ispunjen smehom i zabavom, jer je naše okruzenje šareno, ispunjeno decom i samim tim veselo.
-Kakvi su Vaši planovi za budućnost?
Planovi za buducnost? Da preživimo i opstanemo.
-Kako biste posavetovali mame koje žele da postanu preduzetnice?
Da se ne boje da istovremeno budu mame i da započnu svoj posao. Najvažnije je biti hrabar.
3. Sonja Dakić, DajDaj pelene
“U želji da kupim najbolje pelene za svoje dete, postala sam proizvođač istih. Pre četiri godine moja kuma i ja smo pokrenule preduzeće i donele pelene od bambusa u Srbiju. Naš proizvod je zdrav za decu i čist za planetu, a roditelji koji ih koriste su naša najbolja reklama.”
Pre šest godina rodila se Zara i u naš život donela mnoge promene i stvari o kojima ranije nikada nismo razmišljali. Jedna od tih stvari bile su upravo pelene. U želji da za svoje dete nađem najzdravije rešenje došla sam do toga da ih proizvodim. Nikada sebe nisam videla kao preduzetnicu i to iskustvo mi je svakako promenilo i obogatilo život. Danas sam sretna što sam se upustila u to i omogućila i drugim roditeljima da za svoje dete mogu da naprave zdraviji izbor.
-Gde pronalazite inspiraciju i motivaciju?
Glavna inspiracija iza Daj Daj pelena je moja ćerka Zara; ona je bila inspiracija za celu ideju, sam naziv i prvi model pelenice. Preduzetništvo i roditeljstvo su u moj život ušli paralelno i tako se svakodnevno razvijaju. Baš kao i sa detetom, u svoju ideju morate uložiti mnogo vremena i truda da ona zaživi i razvije se, a kada na kraju dana zastanete i vidite rezultate svog rada, zadovoljstvo je nemerljivo i to je osnovna motivacija da idem dalje.
-Kako usklađujete svoj privatan život sa karijerom preduzetnice?
Majčinstvo je samo po sebi zahtevan posao i kombinovati to sa poslom od 9 do 5 je skoro nemoguće u realnim životnim okolnostima. Prednost privatnog posla je što možete raspolagati svojim vremenom kako želite. To znači da nekada ustanem u 5 kako bih uradila nešto i da legnem kasnije od svih članova svoje porodice. Sa druge strane, imam mogućnost da kada želim, mogu da provedem vreme sa svojom decom i kasnije završim šta treba. Upravo zbog ove slobode raspolaganja vremenom mnogo žena danas započne neki privatan posao kada dobije dete.
-Kako, ukratko, izgleda jedan Vaš radni dan?
Ustajem obično 2 sata pre ostalih; obično me čeka mašina opranog veša, nešto po kući što treba da se uradi ili mejlovi na koje treba odgovoriti. Posle toga budim i vozim decu u vrtić, vraćam se da radim, a paralelno spremam ručak i u pauzama probam nešto da sredim po kući. Popodne, kada se svi opet skupimo, idemo negde u goste ili provodimo vreme kod kuće do večere. Ako deca uspešno i samostalno odu na spavanje, uveče iskoristim sat, dva da uradim još nešto vezano za posao.
-Kakvi su Vaši planovi za budućnost?
Živimo u okruženju gde je dosta teško planirati nešto na duže staze. Na poslovnom planu želim da uradim šta je potrebno da Daj Daj pelene postanu priznat proizvod kako kod nas, tako i u inostranstvu. Privatno, sebi želim više slobodnog vremena kvalitetnog provedenog sa mojom porodicom.
-Kako biste posavetovali mame koje žele da postanu preduzetnice?
Da budu hrabre i svesne da će morati mnogo da rade, da uče i da svakodnevno razvijaju sebe. Za preduzetnika ne postoji nepremostiva prepreka ali je bitno da prepoznamo kada treba da tražimo pomoć. Mame imaju naviku da mnogo toga preuzmu na sebe, u preduzetništvu jednostavno dođete do trenutka kada morate da uključite i druge ljude i podelite i teške i lepe trenutke sa njima.
4. Jadranka Tošić, po profesiji farmaceutkinja, pokrenula je Sarenbube nakit iz hobija, zajedno sa svojom kćerkom Sašom.
-Otkud Vi u preduzetničkim vodama?
Razmišljale smo dugo šta bi bilo najbolje da radimo (pored naših poslova) i shvatile da možemo praviti nakit koji je potpuno originalan, bio on u skladu sa modnim trendovima ili ne i znale smo da ga može na odličan način prezentovati svaka osoba ženskog pola koja ima ”oko za modu” a koja želi da ponese nešto neobično i vredno.
-Koje su Vaše inspiracija i motivacija?
Na danasnjem tržistu postoji veliki broj različitih komada nakita. Na žalost, kvalitet izrade i originalan dizajn nisu u prvom planu. Najveća motivacija pri izradi ovih unikatnih komada nakita je izražavanje sopstvene kreativnosti i osećaj zadovoljstva stvaranja kao i divljenje i pohvale od strane kako ženske, tako i muške populacije.
-Kako usklađujete svoj privatan život sa karijerom preduzetnice?
Uz dobru organizaciju i malo više odricanja.
-Kako, ukratko, izgleda jedan Vaš radni dan?
Po završetku svog posla, slobodno vreme provodim u stvaranju i kreiranju novih komada nakita i cipela.
-Koji su Vaši planovi za budućnost?
Plan nam je da postanemo ozbiljan brend koji nudi kvalitet i originalnost.
-Vaš savet za mame koje žele da postanu preduzetnice?
Da bi čovek postigao ono čemu teži i što želi, mora da se da svemu tome i da bude uporan, vredan i radan.
Napisala i uredila Sandra Đurić-Milinov, urednica internet stranice Centra za mame
Leave a Reply