Majčino mleko je najzdravija, najbezbednija i najjeftinija hrana za bebe, ali samo 13% dece se isključivo hrani majčinim mlekom do 6. meseca starosti. Poražavajuća je i činjenica da čak 60 odsto dece u porodilištima nije kao prvi obrok dobilo majčino mleko, iako se zna da je kolostrum, prvo mleko koje majka proizvede, nešto najzdravije za početak života njene bebe.
Razlozi za ovakvo ponašanje u porodilištima su razni, ali jedan veoma važan razlog leži u nekritičnoj dostupnosti i agresivnom reklamiranju zamena za majčino mleko – tj. adaptiranih mlečnih formula. Upravo je zbog negativnog uticaja na kontinuitet dojenja, reklamiranje adaptiranih mlečnih formula u zdravstvenim ustanovama zabranjeno međunarodnom i nacionalnom regulativom. Međutim, kod nas se ovi zakoni uveliko krše.
Kancelarija Unicefa u Srbiji, Mreža organizacija za decu (MODS), UG Roditelj i Centar za mame pozivaju vas da ako u porodilištu vidite reklame za adaptirane mlečne formule, cucle ili flašice, fotografišete tu reklamu i pošaljete nam je na naš mejl. Vreme je da ispitamo i promenimo sadašnju situaciju.
Pozivamo sve mame, ali i sve građanke i građane, da obrate pažnju na to šta se oko nas reklamira, pogotovo na ono što se reklamira u porodilištima – mestima gde se stiču prva iskustva vezana za majčinstvo. Pozivamo sve da kritički pogledaju promocije koje nam se serviraju i koje se uzimaju zdravo za gotovo, koje su posle godina i godina prisutnosti počele da se podrazumevaju. Zaštitimo ono što nam je prirodno dato, zaštitimo dojenje od agresivnog i nezakonitog reklamiranja adaptirane mlečne formule.
Ova inicijativa se sprovodi povodom Nacionalne nedelje dojenja, koja se tradicionalno organizuje u 40. nedelji godine, što ove godine pada između 3. i 9. oktobra.
Ono što predstavlja kršenje ovog Kodeksa, i na šta treba da obratite pažnju su:
– Posteri/slike na kojima se reklamiraju proizvođači mlečnih formula i formule, kao i flašice i cucle za hranjenje formulom
– lifleti; brošure u kojima se promovišu adaptirane formule mleka, proizvođači, flašice i dr.
– Svi ostali materijali koji na sebi imaju brend nekog od proizvođača mlečnih formula (hemijske olovke, sveske, blokovi, torbe; mantili (kada se ukaže prilika na to)
– Natpisi na pultovima za previjanje beba i sl.
Rok za dostavljanje fotografija je 25.septembar, a jedino što je, osim fotografije, potrebno, jeste i naziv mesta i porodilišta gde je fotografija nastala, i kada. Molimo vas da fotografije šaljete na e-mail adresu Centra za mame dojenje@centarzamame.rs.
Posle sakupljanja fotografija, biće urađena analiza, a neke od fotografija biće upotrebljene za informisanje javnosti. U cilju nenasilne borbe, nećemo objavljivati u javnosti u kojoj je tačno ustanovi zabeleženo kršenje zakona, jer ova akcija nije usmerena protiv samih zdravstvenih ustanova.
Moramo da podignemo svest u Srbiji o tome da je reklamiranje adapatiranih mlečnih formula u zdravstvenim ustanovama zakonom zabranjeno. Uticaćemo na zdravstveni sistem da ukine praksu kontinuiranog reklamiranja mlečne formule u svojim objektima i uvede redovnu kontrolu kroz postojeće mehanizme nadzora.
Uključi se u akciju Zaštitimo dojenje i prati rezultate na društvenim mrežama putem hashtaga #ZaštitimoDojenje.
Leave a Reply