Kako napisati dobar CV i motivaciono pismo

Neretko se dešava da mama, nakon pauze u karijeri zbog rađanja i nege, treba da promeni posao. Da li se to dešava zbog prirode posla (npr. proces rada je automatizovan tokom maminog odsustva te poslodavac nema šta drugo da joj ponudi) ili zbog maminih potreba (mami ne odgovara radno vreme koje je bilo OK pre nego što je u njen život stiglo dete ili joj treba veća plata), za ovu priču je od manjeg značaja. Važno je da mama kreće u nove pobede.

Bilo da se prijavljujete za posao prodavca ili web dizajnera, potencijalnog poslodavca interesovaće ko ste, šta umete da radite i kakvo je vaše stručno iskustvo. Naravno, ima i takvih poslodavaca koje će više interesovati vaše fotografije od vaše biografije, ali ja ću takve poslodavce izostaviti iz ove priče, a nadam se i vi iz vaše karijere.

Kako napisati biografiju — CV

Počinjemo od biografije, popularno nazvane CV. Sastavljanje biografije je veoma važan korak, jer biste zbog loše napisanog CV-ja bili eliminisani već na samom startu procesa selekcije i nikada ne biste dobili ne samo posao, nego ni šansu da se uživo upoznate sa poslodavcem.

U zavisnosti od pozicije, poslodavci ponekad dobiju i preko 600 biografija po konkursu. Ukoliko je prvi krug selekcije testiranje, biće pozvano 20 – 100 kandidata, a ukoliko se za prvi krug zakazuju razgovori, šansu će dobiti samo 5 do 10 najboljih kandidata. Upravo je CV oružje koje će vas svrstati u najbolje kandidate, makar u početku. Zato, hajde da napravimo taj CV najbolje moguće!

Kako napisati dobar CV i motivaciono pismo

Forma CV-ja

Očekuje se da će u sledećoj deceniji biografije pregledati roboti. Do tada, poslodavci taj posao poveravaju ljudima, a ti ljudi prosečno posvete oko 60 sekundi jednoj biografiji. Zbog toga, sve što je važno morate smestiti na jednu, maksimalno dve strane štampanog teksta. Prvi utisak formira se u prvih nekoliko sekundi i teško se menja. Zato je vrlo važno kako na prvi pogled izgleda vaš CV – da li je organizovan, šta je naglašeno, font, boje, grafikoni, linkovi, itd.

Ukoliko ste vi ili neko od vaših prijatelja vični grafičkom dizajnu, a naročito ako je kreativnost važna u poslu koji želite, dajte lični pečat formi vašeg CV-ja. U suprotnom, slobodno koristite gotove forme. Uštedećete sebi malo vremena i truda oko dizajna, a predstavićete se ne samo profesionalno, već i moderno. Savremeni CV obrasci su lako dostupni, možete ih kupiti na internetu za 1.5 do 2 dolara [Office1] , a sadrže ih i novije verzije popularnog Microsoft programa Word.

Sadržaj CV-ja

Kada je reč o sadržaju, počnite od pozicija za koje planirate da konkurišete. Da li je u pitanju ekspertska ili početna pozicija, možda menadžerska pozicija, da li se radi sa klijentima, da li su potrebne tehničke veštine… ? Od toga zavisi stil — na kojem jeziku ćete pisati, rečnik koji ćete koristiti, ali i sadržaj – da li ćete imati rezime i reference, koje ćete veštine istaći, koje ćete radno iskustvo naglasiti, a koje izostaviti.

U svakom slučaju, budite sigurni da su vaši kontakt podaci tačno navedeni i uočljivi. Navedite samo mobilni telefon i to onaj na koji ćete biti u mogućnosti da se javite ili uzvratite na propušten poziv. Adresa elektronske pošte je obavezan element. Opciono, možete ostaviti link ka profilu na društvenoj mreži LinkedIn.

Pored kontakt podataka, obavezni elementi CV su:

  • obrazovanje – zvanje i naziv obrazovne institucije, pri čemu nije potrebno da navodite osnovnu školu ako ste nakon nje završili viši stepen obrazovanja;
  • relevantno radno iskustvo – naziv poslodavca, pozicije na kojima ste radili i kratak opis odgovornosti;
  • veštine – strani jezici, vozačka dozvola, licence, programski jezici, meke veštine, itd.

Opciono, možete dodati kratak rezime ispod vašeg imena (, npr. ”sportski trener i licencirani ski instruktor specijalizovana za rad sa decom sa posebnim potrebama”), a na kraju hobi i reference. Reference priložite samo ako je navedena osoba upoznata sa tim i ostavljate kontakt podatke koje ta osoba odobri. Umesto referntne liste možete uz CV priložiti pismo preporuke.

Česta dilema među mamama je da li navesti bračni i roditeljski status.

Od mene — veliko NE. Kao prvo, to nema nikakve veze sa tim da li ćete kvalitetno obavljati posao, a kao drugo, ne znamo da li će reakcija na to što mama ima troje dece biti “Super, ova neće više ići na porodiljsko” ili “O ne, ova će svaki čas ići na bolovanje zbog boginja”. Dakle, držite se teme – ovo je poslovna, a ne privatna biografija i ne rizikujte gde nema potrebe. Kao izuzetak mogu da prihvatim samo ako konkurišete za posao dadilje ili pisca tekstova za decu.

Pre nego što završite, pročitajte šta ste napisali i proverite ima li slovnih grešaka. Postavite se u ulogu poslodavca i razmislite da li su tu sve potrebne informacije, i obrnuto — da li su sve navedene informacije potrebne. Npr. mnogi kandidati napišu ulicu i broj, a ne znam za slučaj da je neki poslodavac poslao poziv za testiranje kandidatu na kućnu adresu.

Ako CV šaljete elektronskim putem, šaljite fajl u PDF formatu i dajte dokumentu smisleni naziv, npr. Ime_Prezime_CV.

Kako napisati dobar CV i motivaciono pismo

Motivaciono pismo

Sećam se jednog jako duhovitog, maštovitog, ali i kvalitetnog CV-ja. CV je bio dug jednu i po stranu, bio je uredno i dobro organizovan i sadržao je sve relevantne informacije. Ali, mesto uobičajene svetlo sive i svetlo plave boje, momak je koristio tamno zelenu i tamno ljubičastu boju, dodao je elemente koji su izgledali kao rukom docrtani i dopisani, a umesto fotografije je ubacio karikaturu. Bilo bi to preterano da se nije radilo o poziciji grafičkog dizajnera. Imajući u vidu poziciju za koju je konkurisao, kandidat se izdvojio iz mase i ostao upamćen kao hrabar, originalan, svoj. I najvažnije, potvrdio taj utisak uživo. Dakle, CV ne mora da bude sterilan.

S druge strane, znam da mame nemaju vremena da prilagođavaju CV za svaki pojedinačni konkurs. Zato preporučujem da CV napravite tako da bude univerzalan i profesionalan, a da svoj šarm iskažete kroz motivaciono pismo.

Za dobro motivaciono pismo, ključna je dobra priprema:

  • Detaljno proučite oglas za posao i istaknite u kojim od zahtevanih veština ste najbolji. To vam je kao matematika — ako razumete zadatak, šanse da rešenje bude tačno se dramatično povećavaju.
  • Saznajte čime se bavi poslodavac i pokažite znanje o specifičnom tržištu i interesovanje za tu vrstu delatnosti.
  • Istražite koje su vrednosti i kakva se kultura neguje kod specifičnog poslodavca. Ukoliko se ceni preduzetništvo, navedite primer iz kog se vidi da imate snažan preduzetnički talenat. Ukoliko je kompanija izrazito društveno odgovorna, navedite primer kada ste volontirali ili doprinosili očuvanju prirode.
  • Raspitajte se ko su najvažniji klijenti i pokažite da znate što više o njima i njihovom poslovanju.
  • Saznajte, ako je moguće iz prve ruke, kakav je tim, kakav je rukovodilac, šta je njima važno i prilagodite tome svoje pismo.

Osim što ćete u motivacionom pismu istaći zbog čega ste posebno inspirisani upravo za taj posao, dajte poslodavcu nešto po čemu će vas zapamtiti i simpatisati. To može da bude zanimljiv hobi, pozitivna povezanost sa klijentom ili zaposlenim poslodavca, umerena i prikladna šala i sl.

Motivaciono pismo je prilika da odgovorite na nedoumice. Npr. ako ste imali rupu u radnom iskustvu, možete objasniti šta ste radili i gde ste bili za to vreme. Ili ako ste se obrazovali za nešto sasvim različito od posla za koji konkurišete, dobro je da objasnite otkud vi u drugim vodama. Naravno, ako vam to ide u prilog.

Dok CV pišemo u bezličnom obliku ( npr. diploma više medicinske sestre stečena 2010. godine), motivaciono pismo treba da bude lično i da prenese emocije (npr. “Jedva čekam da se sretnemo i da Vam detaljnije ispričam…” ili “Veoma sam ponosna na svoje projekte XY i XZ”).
Kao i kod biografije, vodite računa o tome da onaj ko će čitati vaše pismo nema mnogo vremena, te ne dužite bespotrebno. Neka vaše pismo bude kratko ali uverljivo.

I najvažnije, budite autentične. Nemojte izmišljati i dodavati osobine ili iskustva koja nemate, ali zato ono što imate predstavite u najboljem svetlu.

Autorka teksta je Slađana Rajkov, diplomirana psihološkinja i menadžerka ljudskih resursa.
Slađana ima 15 godina iskustva u upravljanju ljudskim resursima koje je sticala u internacionalnim kompanijama sa 50 — 1500 zaposlenih iz oblasti veleprodaje, proizvodnje pića i informacionih tehnologija. Rekreativno se bavi sportom, ali ipak najviše slobodnog vremena posvećuje svojim mališanima, Dunji i Filipu.


Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *