Vodič kroz potrebne izmene i dopune pozitivnih propisa

U nastavku ovog dokumenta iznosimo pregled odredbi relevantnih propisa koje je potrebno izmeniti, dopuniti ili obrisati u cilju izjednačavanja prava mama preduzetnica za održavanje trudnoće i negu i brigu o detetu u prvim mesecima roditeljstva sa nivoom prava garantovanih zaposlenim mamama.

Konkretno, radi se o sledećim pravima:

  1. pravo na naknadu zarade za vreme privremene sprečenosti za rad  (a naročito zbog bolesti ili komplikacija u vezi sa održavanjem trudnoće ) ,
  2. pravo na porodiljsko odsustvo i naknadu zarade za vreme porodiljskog odsustva,
  3. pravo na odsustvo sa rada radi nege deteta i naknadu zarade za vreme odsustva sa rada radi nege deteta,
  4. pravo na odsustvo sa rada radi posebne nege deteta ili druge osobe i naknadu zarade za vreme odsustva sa rada radi posebne nege deteta ili druge osobe,
  5. pravo da im kao i zaposlenim mamama za vreme bolovanja i navedenih odsustva naknade koje primaju ostanu na raspolaganju u celosti, a ne da moraju same da plaćaju doprinose.

Mame preduzetnice su stavljene u neravnopravan položaj u pogledu navedenih prava bez ikakvog osnova iako uredno uplaćuju poreze i doprinose isto ili pak i više nego što se to čini za račun zaposlenih mama, za sebe kao za svoje eventualne zaposlene. Iz tog razloga je neprihvatljivo da se u vremenu kada je njima i njihovoj deci potrebna podrška koju su same zaradile, mame preduzetnice na svakom koraku susreću sa problemima u ostvarivanju svojih prava, kao i da često imaju manje mogućnosti da ih stvare nego zaposlene mame. Ovakva vrsta razlikovanja ima višestruke negativne posledice jer odvraća žene od preduzetništva i otežava, a nekada čak i onemogućava, održavanje poslovanja u vremenima trudnoće i brige za svoju novorođenčad te i nesmetan nastavak poslovanja nakon ovih odsustava.

Šire socijalne posledice ovakvih politika su da mame preduzetnice gube prihode, gase ili stavljaju u mirovanje poslovanja usled čega dolazi do finansijske neizvesnost u periodu kada im je mir najpotrebniji. To se dodatno negativno odražava na zaposlene kod mama preduzetnica koji potencijalno mogu ostati bez prihoda i posla. Pored socijalnih, usled eventualnog prestanka rada firmi mama preduzetnica, sistem trpi i fiskalne posledice jer se gube prihodi koje bi mame preduzetnice vratile u sistem bilo kroz potrošnju, plaćene poreze i doprinose, plaćene zarade svojim zaposlenima te i poreze i doprinose na njihove zarade.

Konačno, poslednjih godina kreirane su brojne kampanje za promociju preduzetništva, a posebno ženskog preduzetništva. Iskustva mama preduzetnica pokazuju da bi im više značila konkretna podrška, u vidu ostvarivanja prava, nego brojne kampanje promocije preduzetništva kao takvog.

Centar za mame projekat “Pravda za mame preduzetnice” realizuje u okviru programa podrške javnom zagovaranju „Istraži – Osnaži“ koji finansira Vlada Ujedinjenog Kraljevstva, a sprovodi Trag fondacija. Cilj projekta podrška mamama preduzetnicama tokom perioda trudnoće i brige za novorođenčad kroz brisanje razlika između zaposlenih i mama preduzetnica u kontekstu ostvarivanja navedenih prava.

U tom cilju smo napisali ovaj pravni vodič i mapirali sve propise (prevashodno zakone) koji sadrže odredbe o različitom pravnom režimu ostvarivanja ovih prava pa potom dali predloge izmena, dopuna ili brisanja pojedinih odredbi. Svesni da je svaka izmena bilo kojih propisa kompleksan proces, što je naročito tačno za promenu jednog sistemskog zakona kakav je Zakon o radu, naše predloge dajemo kroz 2 opcije i to:

1)            Opcija A – Izmene samo Zakona o radu;

2)            Opcija B – izmene svih ostalih propisa, bez izmena Zakona o radu.

Pozivamo vas da pročitate vodič koji smo napisali i da nam se pridružite u zalaganju da se pravni status mama preduzetnica izjednači sa ostalim zaposlenim mamama.

Go Ahead, Leave A Comment

Name *: Mail *: won´t be published Website
Comment*: